#esencjainternetu

Jak usadowić gości na weselu. Najważniejsze zasady

0 48

Wesele to impreza, na której wszyscy powinni się dobrze bawić. Dlatego aranżacja, menu i muzyka powinny być dopięte na ostatni guzik. Ale to nie wszystko, co jest warunkiem dobrej zabawy. Istotną sprawą jest również odpowiednie usadowienie gości przy weselnym stole.


Jeszcze parę lat temu hołdowała zasada kto pierwszy ten lepszy. Oznaczało to, że tylko para młoda, świadkowie i najbliższa rodzina mieli z góry określone miejsca przy stole honorowym, a reszta zajmowała miejsca tak, jak chciała. Co nie do końca sprawdzało się przy tak dużej imprezie, jaką jest wesele. Obecnie planuje się rozmieszczenie miejsc i gości, tak aby wszyscy mogli dobrze się bawić i mieć obok siebie osoby, które znają i świetnie się z nimi rozumieją.

Lista gości, jako pierwszy punkt do planowania ich rozmieszczenia

Wysyłamy zaproszenia wszystkim bliskim, rodzinie i znajomym na nasz ślub. Niemniej jednak nie wszyscy mogą się pojawić na naszym weselu. Dobrą praktyką jest potwierdzanie przybycia gości na przyjęcie weselne telefonicznie lub osobiście. Przy okazji warto podpytać czy przyjdą sami, czy z osobą towarzyszącą (jeżeli to nie jest do końca jasne) oraz czy wezmą dzieci. To da nam jasny obraz, ile osób tak naprawdę będzie na naszym weselu i pozwoli nam stworzyć ostateczną listę gości.

Rozmieszczenie stołów

Kolejnym etapem jest rozmieszczenie stołów. Do wyboru mamy dwa typy stołów:
– okrągłe, przy których mieści się od 8 do 12 osób, zazwyczaj nie są ustawione w jakimś konkretnym kształcie na sali weselnej;
– prostokątne, ustawiane w podkowę wzdłuż Sali balowej lub równolegle do siebie.
Sala balowa ze stołami prostokątnymi ustawionymi w podkowę w dwóch rzędach równolegle jest najczęstszym sposobem aranżacji na weselu. Czasem mogą to być nie dwa a więcej rzędów, o ile liczba zaproszonych gości wskazuje, że potrzeba więcej miejsc do siedzenia. Taki rozkład umożliwia zaaranżowanie więcej miejsca do tańczenia (o ile nie jest ono zaplanowane w drugiej sali), a także ułatwia sprawną obsługę gości przez kelnerów i kelnerki. Kiedy już znamy aranżacje stołów na sali weselnej oraz mamy listę gości, możemy przystąpić do rozplanowania ich miejsc przy stołach.


Miejsca honorowe

Stół prezydialny, czyli miejsce Pary Młodej, powinien być w centrum uwagi na przyjęciu weselnym. Młoda Para powinna siedzieć przodem do sali i do gości, tak aby mogła obserwować i być obserwowana przez biesiadników. Kto powinien siedzieć przy stole wraz z Parą Młodą ? Tutaj są jakby dwie szkoły. Pierwsza szkoła hołduje tradycji i stosuje się do zasady, że przy stole honorowym, oprócz Pary Młodej, powinni siedzieć rodzice nowożeńców oraz świadkowie. Obok Panny Młodej jej rodzice i świadkowa (lub świadek), a obok Pana Młodego z drugiej strony jego rodzice oraz świadek (lub świadkowa).
Druga szkoła określa usytuowanie stołu głównego, gdy mamy do czynienia ze stołami okrągłymi rozproszonymi. Młoda Para powinna siedzieć naprzeciw wejścia głównego, może być na podwyższeniu, przodem do wszystkich gości. Przy stole Pary Młodej siedzą świadkowie ich partnerzy oraz rodzice Pary Młodej.

Zasady planowania rozmieszczenia gości

Niezależnie jakie jest ustawienie stołów na sali weselnej, przy planowaniu miejsc dla pozostałych gości musimy wziąć pod uwagę następujące zasady:

  1. Mamy do czynienia z dwiema rodzina i dodatkowo osobami (naszymi znajomymi), którzy się praktycznie nie znają lub bardzo słabo znają. Przy planowaniu dla nich miejsc, warto wziąć pod uwagę, że nasi goście świetnie się ze sobą będą bawili na parkiecie, ale przy stole będą woleli siedzieć obok tych, których znają.
  2. Osoby starsze najlepiej usadowić dalej od parkietu i głośników.
  3. Goście powinni siedzieć w miarę możliwości według wieku, aby mieli ze sobą wspólne tematy.
  4. Kobiety i mężczyzn należy usadzić na zmianę. Małżeństwa siedzą naprzeciwko siebie, a narzeczeni obok siebie.

Ponadto obok siebie nie powinny siedzieć osoby ze sobą skłócone lub o różnych poglądach. Przyjęcie weselne to nie jest czas na godzenie interesów. Kiedy na przyjęcie zaproszony jest ksiądz, to powinien on siedzieć przy stole z Parą Młodą.

Najczęściej spotykane rozplanowania gości

MY- ONI– ta zasada polega na usadzeniu rodzin Panny Młodej i Pana młodego na przeciwległych częściach sali. Ta metoda ma swoje wady i zalety. Zaletą jest to, że nasi goście na ogół dobrze się znają i mają wspólne tematy, a przy tym okazję na wspólne napicie się za zdrowie nowożeńców. Minusem jest to, że brak tutaj integracji z resztą gości. Jedna część rodziny siedzi w jednym końcu sali, a druga w drugim. Ponadto najbliżsi, którzy znają się na co dzień, mogą poczuć ewentualne znudzenie sobą.

MŁODZI- STARZY– Młodzież siedzi osobno, a starsi członkowie rodziny siedzą w innej części sali. Osoby starsze mają inne tematy do rozmów niż młodzi goście. Młodzież zazwyczaj szybciej się integruje z osobami, których do tej pory nie znała, a także szybko nawiązują wspólny język. Przy tym czuje pełne odprężenie i dobrze się bawi. Wadą takie rozplanowania gości jest to, że osoby w średnim wieku mogą się w pewnym sensie poczuć urażone, jeżeli usadowi się je przy starszych członkach rodziny lub na odwrót przy młodzieży, z którą okaże się, że nie bardzo mają o czym rozmawiać.

Przy tym układzie istnieje jeszcze ryzyko braku porozumienia, kiedy to część gości będzie chciała rozmawiać z tymi, których dobrze zna lub są im bardziej bliscy. Wtedy mogą tworzyć się tzw. grupki przy stołach.

Dzieci i młodzież na weselu

Jeżeli nasi goście zamierzają przyjść z własnymi pociechami, to trzeba im również zorganizować miejsca. W tym wypadku warto dla nich zorganizować oddzielny stół lub umieścić je obok siebie. W tym wypadku należy wziąć pod uwagę również wiek. Bo przecież nastoletnią dorastającą młodzież nie usadzimy obok kilkulatków. Jeżeli kuzynostwo jest mniej więcej w tym samym wieku, to warto, aby nawet mieli odrębny stół, tak aby bez towarzystwa rodziców fajnie się bawili w swoim gronie.
Jeżeli na weselu pojawiają się dzieci w wieku kilku lat, to warto dla nich zaplanować dodatkowe atrakcje np. zatrudnić animatorów, którzy zorganizują im dobrą zabawę lub wynająć dodatkową opiekę.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.